Uit een onderzoek van PwC blijkt dat 77% van de CEO’s zich zorgen maakt over de cybersecurityrisico’s die gepaard gaan met generatieve AI, ondanks de enthousiaste adoptie ervan door bijna elk bedrijf om nieuwe, innovatieve oplossingen te ontwikkelen.
Dit onderzoek, dat meer dan 4.700 leidinggevenden wereldwijd omvatte onthulde dat terwijl de meeste CEO’s het potentieel van generatieve AI erkennen voor het heruitvinden van bedrijfsmodellen en het creëren van waarde. Tegelijkertijd bestaan er significante zorgen over het vertrouwen in – én de veiligheid van deze technologie.
Voordelen AI maar ook toenemende cybersecurityrisico’s
De leidinggevenden verwachten dat generatieve AI niet alleen de kwaliteit van producten binnen 12 maanden zal verbeteren, met 58% die deze verbetering voorziet, maar ook dat het op lange termijn de manier waarop bedrijven waarde genereren fundamenteel zal veranderen, een sentiment dat door 70% wordt gedeeld. Bovendien zien zij deze AI als een drijvende kracht achter werknemersproductiviteit en operationele efficiëntie, met respectievelijk 64% en bijna 60% die verbeteringen verwachten. Deze voordelen zouden uiteindelijk moeten leiden tot betere winstmarges, aldus 44% van de respondenten.
Niettemin onderstreept het onderzoek ook de uitdagingen van het versterken van het vertrouwen in generatieve AI te midden van toenemende cybersecurityrisico’s. Een aanzienlijk deel van de leidinggevenden, 77%, erkent het verhoogde risico op beveiligingsinbreuken door de implementatie van deze technologie. Andere uitdagingen zijn de verspreiding van desinformatie en de potentiële juridische en reputatieschade die kan voortvloeien uit het gebruik van generatieve AI.
Betrouwbare resultaten
PwC benadrukt het belang van een bedrijfsbrede aanpak voor het implementeren van vertrouwde AI-praktijken. Dit omvat het zorgvuldig selecteren van AI-gebruiksscenario’s, het verantwoord gebruik van AI binnen de organisatie, en het meten van succes. Het bedrijf suggereert dat het verdienen van vertrouwen hét grote verschil kan maken voor bedrijven, waarbij vertrouwde AI niet alleen gaat over compliance en beveiliging, maar ook over het kiezen van de juiste oplossingen en het toepassen van geschikte gegevens, beleid, en toezicht voor betrouwbare resultaten.
(Bron: Venturebeat.com)