- Hulp bij het Samen Digitaal Veilig platform
Supportdesk
Alle bedrijven kunnen vragen stellen aan ons. Het Samen Digitaal Veilig platform ondersteunt, namens de brancheorganisaties, alle bedrijven. Heb je een vraag dan kun je ons mailen. Er zijn geen kosten aan het gebruik van de de supportdesk verbonden.
Wil je direct antwoord? Kijk onder het formulier bij onze FAQ.
- Kom je er niet uit?
Heb je een vraag of wil je een demo?
Vul het formulier zo volledig mogelijk in. We streven ernaar om alle vragen binnen 1 tot 2 werkdagen alle vragen te beantwoorden.
1-op-1 startuitleg
Ben je deelnemer van het NIS2 Quality Mark, dan krijg je een persoonlijke intake. Dit betreft een 1-op-1 sessie online met een NIS2 supportdeskmedewerker. Hiervoor krijg je van ons een uitnodiging via mail. Een NIS2 Ondersteuner gaat met jou een afspraak maken om deze sessie in te plannen. Geen uitnodiging gehad?
Invulwebinars
Wekelijks kun je uitleg- en invulwebinars volgen. Je krijgt uitleg over het platform en kunt vragen stellen over hoe je het beste te werk kunt gaan. Heb je nog geen invulwebinar gevolgd? Doe dat dan eerst.
Detailvragensessies
Als je de invulwebinar al hebt gevolgd, maar je hebt tóch nog vragen, dan kun je in deze sessies je specifieke vragen stellen. Schrijf je in via onze webinar-pagina.
Heb je na deze sessies nog vragen? Neem dan contact op met onze supportdesk
- NIS2 en NIS2 Quality Mark
Veelgestelde vragen
De veelgestelde vragen hieronder gaan over NIS2 en het NIS2 Quality Mark. Heb je vragen over de Start of Plus-versie? Kijk dan bij de veelgestelde vragen Start en Plus.
NIS2
De NIS2 (Wbni2) is in Europa ingegaan op 17 oktober 2024. In Nederland wordt het Q3 van 2025. Lees hier meer.
De NIS2 richtlijn is een Europese wetgeving die in de loop van 2025 in de Nederlandse wet wordt opgenomen onder de naam Cyberbeveiligingswet. Hoewel de specifieke inhoud van deze wet nog niet volledig is bekendgemaakt, wordt verwacht dat deze in lijn zal zijn met de Europese NIS2 richtlijn.
Om bedrijven te helpen voldoen aan de eisen van NIS2, is het NIS2 Quality Mark ontwikkeld. Het NIS2 Quality Mark is met steun van tientallen brancheverenigingen ontwikkeld en biedt een praktische oplossing voor bedrijven om aan te tonen dat hun cybersecurity op orde is. Met een NIS2 QM-certificaat kunnen bedrijven dit bewijs leveren.
Voor meer informatie over het NIS2 Quality Mark en hoe het jouw organisatie kan helpen bij het voldoen aan de NIS2 eisen, kun je de website van het NIS2 Quality Mark bezoeken.
Ja en nee. Kleine bedrijven vallen niet direct onder de NIS2, maar kunnen er wel mee te maken krijgen via hun klanten. Heb je als klein bedrijf bijvoorbeeld een grote klant die aan de NIS2 moet voldoen? Dan kan dit ook gevolgen voor jou hebben, indien er sprake is van risico’s in de leveringsketen. Je kunt een oriënterend webinar volgen als je meer wilt weten.
Nee, niet alle mkb-bedrijven zijn verplicht om aan de NIS2 wet te voldoen. Dit geldt alleen als ze leverancier zijn van grote ‘NIS2 bedrijven’ of als ze leveren aan een bedrijf dat zelf ook de verplichting heeft om mee te werken aan de beveiliging van de toeleveringsketen.
Details van de Cyberbeveiligingswet zijn helaas nog niet bekend. Wel heeft de NIS2 richtlijn hier tekst over. De NIS2 richtlijn legt in artikel 21, lid 2, onderdeel d, de nadruk op de beveiliging van de toeleveringsketen. Dit artikel verplicht essentiële en belangrijke entiteiten om passende en evenredige technische, operationele en organisatorische maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen te beheersen.
Concreet staat er dat deze maatregelen betrekking hebben op de beveiliging van de toeleveringsketen, inclusief veiligheidsgerelateerde aspecten betreffende de relaties tussen elke entiteit en haar directe leveranciers of dienstverleners.
Dit betekent dat organisaties niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen cyberbeveiliging, maar ook voor de digitale veiligheid binnen hun toeleveringsketen. Ze moeten rekening houden met de specifieke kwetsbaarheden van elke directe leverancier en dienstverlener.
Dus hoewel de details van de Nederlandse Cyberbeveiligingswet, die de NIS2 richtlijn zal implementeren, nog niet volledig bekend zijn, is het aannemelijk dat deze in lijn zal zijn met de Europese NIS2 richtlijn. Daarom is het voor organisaties essentieel om zowel hun eigen cyberbeveiliging te versterken als de digitale veiligheid binnen hun toeleveringsketen te waarborgen.
Daar moet je niet zomaar in meegaan. Het NIS2 Quality Mark (www.nis2keurmerk.nl) is een goed bruikbaar alternatief. Je moet daar zeker met je klant over praten.
Je moet voor elke leverancier een risico-inventarisatie maken.
Om de wet te borgen zijn er stevige boetes aangekondigd. 10 miljoen of 2% van de wereldwijde omzet voor essentiële bedrijven en minimaal 7 miljoen voor belangrijke bedrijven of 2% van de wereldwijde omzet. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat toezicht houden.
Te hoge eisen van grote ‘NIS2-bedrijven’ aan hun kleinere toeleveranciers kunnen ervoor zorgen dat de samenwerking niet soepel verloopt. Het kan lastig zijn voor kleinere bedrijven om aan die strenge normen te voldoen, omdat ze misschien niet genoeg middelen hebben. Dit kan problemen veroorzaken in de toeleveringsketen. Ook kan het ervoor zorgen dat er minder variatie is in de keten, waardoor die minder goed bestand is tegen problemen. Als de eisen te hoog zijn, kan dit ook de algemene online veiligheid van de toeleveringsketen in gevaar brengen. Het is belangrijk om samen te werken op een manier die voor iedereen werkt en rekening houdt met wat ieder bedrijf kan doen. Het NIS2 Quality Mark ondersteunt hierin.
NIS2 Quality Mark
Nee, het NIS2 Quality Mark is niet van Samen Digitaal Veilig, maar de Stichting Kwaliteitsinnovatie, een gezamenlijk initiatief van een tiental brancheorganisaties. Er is een keurmerkcommissie die ondersteund wordt door cybersecurityspecialisten, communicatiespecialisten, juristen, auditors en testgroepen. Meer informatie vind je op de www.stichtingkwaliteitsinnovatie.nl.
Laten we duidelijk zijn: je moet niets.
De belangrijkste reden om het NIS2 Quality Mark te halen, is dat jouw grote klant dit kan eisen en omdat het slim is om je cybersecurity aantoonbaar te maken. De meeste bedrijven hebben cybersecurity wel redelijk op orde, maar als je dat niet kunt bewijzen via certificering, is dat wel een issue.
Met het NIS2 Quality Mark laat je aan je klanten zien dat je veilige werkmethodes hanteert en ruim aandacht besteedt aan cybersecurity.
Als je het NIS2 Quality Mark niet behaalt, loop je het risico dat jouw bedrijf niet kan voldoen aan de specifieke eisen en normen die je klanten verwachten. Dit kan leiden tot het verlies van zakelijke kansen en mogelijk zelfs klanten.
Het NIS2 Quality Mark is een hulpmiddel zodat je geaudit kunt worden op de NIS2 Quality Mark normen. Het NIS2 Quality Mark certficaat kun je aan je grote klanten laten zien. Het vergroot het vertrouwen van klanten en partners en helpt bij het verminderen van cyberrisico’s. Meer over het NIS2 Quality Mark.
Certificering loopt via auditors en auditbureaus. Kijk op de website van het NIS2 Quality Mark.
Certificering loopt via auditors en auditbureaus. Kijk op de website van het NIS2 Quality Mark.
Meedoen en prijsstelling
Een start abonnement is een prima manier om je digitale veiligheid te verhogen, maar het is niet voldoende voor de NIS2.
Het startabonnement is gratis en geeft je een goede basis in cybersecurity. Inbegrepen zijn een basis veiligheidsscan, basis inventarisatie met leveranciers, veiligheidsdashboard en een veilige online omgeving.
Nee, de certificering loopt via auditors en auditbureaus. Kijk op de website van het NIS2 Quality Mark.
Deze kun je opvragen bij je branche of partner.
De reden dat je een abonnement minimaal voor één jaar afsluit, is dat je continu moet kunnen aantonen dat je actief met cybersecurity bezig bent. Dit is dus niet eenmalig.
Het NIS2 Quality Mark is drie jaar geldig, hierna volgt een nieuwe audit.
Ondersteuning
Tijdens een persoonlijke intake via Teams ontvang je uitleg over het platform. Dit gebeurt in een individuele sessie met een medewerker van de NIS2 supportdesk.
Wekelijks kun je uitleg- en invulwebinars volgen. Je wordt aan de hand genomen, en stap voor stap krijg je uitleg. Zo weet je precies wat je moet doen. Meld je direct aan.
Heb je specifieke vragen? In de detailvragensessies worden ze allemaal beantwoord. Meld je aan voor een sessie.
Heb je na de detailvragensessies nog vragen? Neem dan contact op met de supportdesk.
We bieden diverse soorten webinars aan, zowel voor deelnemers als ter oriëntatie voor niet-deelnemers. Bekijk alle geplande webinars en reserveer je plek.
Ja, al onze webinars kun je kosteloos volgen.
Account
Op de Samen Digitaal Veilig website kunnen leden inloggen om toegang te krijgen tot het Samen Digitaal Veilig platform. Voor dit platform moet je een account hebben. Heb je interesse, meld je dan aan op de pagina Deelnemen.
Inloggen doe je via de button Login bovenaan deze website.
Ben je jouw wachtwoord vergeten, klik dan op wachtwoord vergeten. Je krijgt dan een bevestigingscode toegestuurd waarmee je een nieuw wachtwoord in kunt stellen. Ervaar je andere inlogproblemen? Neem dan contact op via onze supportdesk.
Over samen Digitaal Veilig
Samen Digitaal Veilig is opgezet door brancheorganisaties voor hun leden. Lees hier meer over Samen Digitaal Veilig of bekijk hier onze partners.
Enkel het opzetten van de gratis startversie is mede mogelijk gemaakt door steun van de overheid.
- Kom je er niet uit?
Heb je een vraag of wil je een demo?
Vul het formulier zo volledig mogelijk in. We streven ernaar om alle vragen binnen 1 tot 2 werkdagen alle vragen te beantwoorden.