Spring naar content

Cyberdreiging in Duitsland groeit fors – gevolgen ook voor Nederlandse bedrijven

Duitsland is in 2024 zwaar getroffen door cyberaanvallen. Volgens het Cybercrime Lagebild zijn er maar liefst 202.000 digitale aanvallen geregistreerd. De schade bedraagt 178,6 miljard euro, een stijging van 30 miljard ten opzichte van 2023. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken noemt dit een structurele dreiging en pleit voor forse opschaling van de cyberweerbaarheid.

Dreiging neemt toe: ransomware en digitale oorlogsvoering

De Duitse overheid noemt ransomware de grootste dreiging. Criminelen versleutelen bedrijfsgegevens en eisen losgeld. Daarnaast worden geopolitieke conflicten steeds vaker digitaal uitgevochten. Daarbij vervagen de grenzen tussen financieel en politiek gemotiveerde cyberaanvallen. DDoS-aanvallen en de verkoop van criminele tools via messengerdiensten zorgen voor een toenemende verwevenheid van onder- en bovenwereld.

Nederland in de keten – Duitsland is onze grootste handelspartner

Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Veel Nederlandse bedrijven zijn direct of indirect leverancier van Duitse ondernemingen. Door de toenemende cyberdreiging worden deze Duitse bedrijven steeds alerter op hun eigen digitale keten. Dat betekent: meer controles op de digitale veiligheid van toeleveranciers – ook uit Nederland.

Bedrijven die niet kunnen aantonen dat ze basismaatregelen hebben getroffen, lopen het risico klanten te verliezen of uitgesloten te worden van aanbestedingen. De druk op Nederlandse mkb’ers zal dus verder toenemen, zeker met de komst van de NIS2-richtlijn, die ketenverantwoordelijkheid verplicht stelt.

Samen Digitaal Veilig helpt leveranciers klaar te zijn voor de nieuwe norm

Voor Nederlandse bedrijven die leveren aan Duitsland (of aan klanten die dat op hun beurt doen), is het van cruciaal belang om de eigen digitale weerbaarheid snel op orde te brengen. Het platform Samen Digitaal Veilig biedt een praktische aanpak om aan te tonen dat jouw organisatie voldoet aan de Europese eisen. Met instrumenten zoals de NIS2 Cyber Score en het NIS2 Quality Mark voorkom je afwijzing door klanten en vergroot je jouw betrouwbaarheid in de keten.