Samen Digitaal Veilig is een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW

Veilig samenwerken
in de keten

Supportdesk

De deelnemers aan het Samen Digitaal Veilig platform kunnen voor het NIS2 gedeelte gebruikmaken van deze supportdesk. Heb je vragen over de Start of Plus-versie? Kijk dan bij de veelgestelde vragen Start en Plus.

1-op-1 startuitleg

Ben je deelnemer van het NIS2 Quality Mark, dan krijg je een persoonlijke intake. Dit betreft een 1-op-1 sessie online met een NIS2 supportdesk­medewerker. Hiervoor krijg je van ons een uitnodiging via mail. Een NIS2 Ondersteuner gaat met jou een afspraak maken om deze sessie in te plannen. Geen uitnodiging gehad?

Invulwebinars

Wekelijks kun je uitleg- en invulwebinars volgen. Je krijgt uitleg over het platform en kunt vragen stellen over hoe je het beste te werk kunt gaan. Heb je nog geen invulwebinar gevolgd? Doe dat dan eerst.

Detailvragen­sessies

Als je de invulwebinar al hebt gevolgd, maar je hebt tóch nog vragen, dan kun je in deze sessies je specifieke vragen stellen. Schrijf je in via onze webinar-pagina.

Heb je na deze sessies nog vragen? Neem dan contact op met onze supportdesk

Veelgestelde vragen

De veelgestelde vragen hieronder gaan over NIS2 en het NIS2 Quality Mark. Heb je vragen over de Start of Plus-versie? Kijk dan bij de veelgestelde vragen Start en Plus.

NIS2

De NIS2 (Wbni2) gaat in op 17 oktober 2024.

De NIS2 is de Europese richtlijn. In de loop van 2024 wordt de NIS2 ingebouwd in de Nederlandse Wbni. Dat is dus de Nederlandse wet. Omdat iedereen het heeft over de NIS2 gebruiken we die terminologie om spraakverwarring te vermijden. De nieuwe Wbni inhoud is nog niet erg bekend gemaakt, maar die zal in lijn liggen met de NIS2 richtlijn.

De consultatieronde wordt verwacht voorjaar 2024.

Ja, kleine bedrijven kunnen ook te maken krijgen met de NIS2 maar dan via hun klanten. Als die directe of indirect eronder vallen kan het zijn dat jij er ook mee te maken krijgt. Heb je als klein bedrijf bijvoorbeeld een grote klant die aan de NIS2 moet voldoen? Dan heeft dit ook gevolgen voor jou.

Nee, niet alle mkb-bedrijven zijn verplicht om aan de NIS2 wet te voldoen. Dit geldt alleen als ze leverancier zijn van grote ‘NIS2 bedrijven’ of als ze leveren aan een bedrijf dat zelf ook de verplichting heeft om mee te werken aan de beveiliging van de toeleveringsketen.

Een belangrijk onderdeel van de NIS2 wet is het beveiligen van de toeleveringsketen. Artikel 21.2D van de NIS2. Dit betekent dat je niet alleen je eigen cyberbeveiliging moet versterken, maar ook verantwoordelijkheid draagt voor de digitale veiligheid binnen je toeleveringsketen.

Daar moet je niet zomaar in meegaan. Het NIS2 Quality Mark (www.nis2keurmerk.nl)  is een goed bruikbaar alternatief. Je moet daar zeker met je klant over praten. 

Je moet voor elke leverancier een risico-inventarisatie maken.

Om de wet te borgen zijn er stevige boetes aangekondigd. 10 miljoen of 2% van de wereldwijde omzet voor essentiële bedrijven en minimaal 7 miljoen voor belangrijke bedrijven of 2% van de wereldwijde omzet. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat toezicht houden.

Te hoge eisen van grote ‘NIS2-bedrijven’ aan hun kleinere toeleveranciers kunnen ervoor zorgen dat de samenwerking niet soepel verloopt. Het kan lastig zijn voor kleinere bedrijven om aan die strenge normen te voldoen, omdat ze misschien niet genoeg middelen hebben. Dit kan problemen veroorzaken in de toeleveringsketen. Ook kan het ervoor zorgen dat er minder variatie is in de keten, waardoor die minder goed bestand is tegen problemen. Als de eisen te hoog zijn, kan dit ook de algemene online veiligheid van de toeleveringsketen in gevaar brengen. Het is belangrijk om samen te werken op een manier die voor iedereen werkt en rekening houdt met wat ieder bedrijf kan doen. Het NIS2 Quality Mark ondersteunt hierin.

NIS2 Quality Mark

Nee, het NIS2 Quality Mark is geen eigendom van Samen Digitaal Veilig, maar een gezamenlijk initiatief van een tiental brancheorganisaties. Er is een keurmerkcommissie die ondersteund wordt door cybersecurityspecialisten, communicatiespecialisten, juristen, auditors en testgroepen. Meer informatie vind je op de NIS2 Quality Mark website. 

De belangrijkste reden om het NIS2 Quality Mark te halen, is dat jouw grote klant dit van je eist. Met het NIS2 Quality Mark laat je aan je klanten zien dat je veilige werkmethodes hanteert en voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Als je het NIS2 Quality Mark niet behaalt, loop je het risico dat jouw bedrijf niet kan voldoen aan de specifieke eisen en normen die je klanten verwachten. Dit kan leiden tot het verlies van zakelijke kansen en mogelijk zelfs klanten.

Het NIS2 Quality Mark is een hulpmiddel zodat je geaudit kunt worden op de NIS2 Quality Mark normen. Het NIS2 Quality Mark certficaat kun je aan je grote klanten laten zien. Het vergroot het vertrouwen van klanten en partners en helpt bij het verminderen van cyberrisico’s. Meer over het NIS2 Quality Mark.

Auditors en auditbureaus gaan dit regelen. Meer informatie in februari 2024. 

Meer informatie volgt hierover binnenkort.

Meedoen en prijsstelling

Een start- of plusabonnement is een prima manier om je digitale veiligheid te verhogen, maar het is niet voldoende voor de NIS2. Hiervoor moet je het NIS2 Quality Mark halen. 

Het startabonnement is gratis en geeft je een goede basis in cybersecurity. Inbegrepen zijn een basis veiligheidsscan, basis inventarisatie met leveranciers, veiligheidsdashboard en een veilige online omgeving. Meer over het start- en plusabonnement.

Het plusabonnement bevat dezelfde tools als het basisabonnement, aangevuld met een uitgebreide online training voor medewerkers, een plus veiligheidsscan en een inventarisatie met je leveranciers. Meer over het start- en plusabonnement.

Het NIS2 Quality Mark is speciaal ontwikkeld voor jou als leverancier van grote ‘NIS2 bedrijven’ of als je klant erom vraagt als die zelf onderdeel is van de toeleveringsketen aan grote bedrijven. Je kunt hiermee aantonen dat je voldoet aan de gestelde eisen en ontvangt hiervan ook een erkend keurmerk certificaat. Meer over het NIS2 Quality Mark.

Deze kun je opvragen bij je branche of partner.

Ja, als je daarvoor in aanmerking komt. Je kunt deze opvragen bij je branche of partner.

Dit is niet mogelijk. Je kunt wel een oriëntatiewebinar volgen. Dan krijg je het platform te zien en kun je al je vragen stellen.

De reden dat je een abonnement minimaal voor één jaar afsluit, is dat de wet zegt dat je continu moet aantonen dat je actief met cybersecurity bezig bent. Dit houdt dus niet op bij eenmalig een keurmerk halen. Het NIS2 Quality Mark is drie jaar geldig, hierna volgt een nieuwe audit. Elke drie maanden krijg je een systeemmelding, zodat je niet vergeet om NIS2 verplichtingen mee te nemen als er dingen veranderen in je organisatie (denk aan nieuwe medewerkers of systemen).

Ondersteuning

Tijdens een persoonlijke intake via Teams ontvang je uitleg over het platform. Dit gebeurt in een individuele sessie met een medewerker van de NIS2 supportdesk.

Wekelijks kun je uitleg- en invulwebinars volgen. Je wordt aan de hand genomen, en stap voor stap krijg je uitleg. Zo weet je precies wat je moet doen. Meld je direct aan.

Heb je specifieke vragen? In de detailvragensessies worden ze allemaal beantwoord. Meld je aan voor een sessie.

Heb je na de detailvragensessies nog vragen? Neem dan contact op met de supportdesk.

We bieden diverse soorten webinars aan, zowel voor deelnemers als ter oriëntatie voor niet-deelnemers. Bekijk alle geplande webinars en reserveer je plek.

Ja, al onze webinars kun je kosteloos volgen.

Account

Op de Samen Digitaal Veilig website kunnen leden inloggen om toegang te krijgen tot het Samen Digitaal Veilig platform. Voor dit platform moet je een account hebben. Heb je interesse, meld je dan aan op de pagina Deelnemen.

Inloggen doe je via de button Login bovenaan deze website.

Ben je jouw wachtwoord vergeten, klik dan op wachtwoord vergeten. Je krijgt dan een bevestigingscode toegestuurd waarmee je een nieuw wachtwoord in kunt stellen. Ervaar je andere inlogproblemen? Neem dan contact op via onze supportdesk.

Over samen Digitaal Veilig

Samen Digitaal Veilig is opgezet door brancheorganisaties voor hun leden. Lees hier meer over Samen Digitaal Veilig of bekijk hier onze partners.

Om hun leden te ondersteunen met digitale veiligheid en de voorbereiding op NIS2.

Enkel het opzetten van de gratis startversie is mede mogelijk gemaakt door steun van de overheid. 

Neem gerust contact met ons op en stuur je vraag in

Op de meeste vragen krijg je antwoord in de verschillende webinars, zoals hierboven beschreven. We organiseren zelfs een speciaal inloopwebinar, waar je gewoon kunt binnenkomen en direct je vraag kunt stellen. 

Als je toch liever nu je vraag wilt stellen, vul dan het formulier in. We streven ernaar om alle vragen binnen 1 tot 2 werkdagen te beantwoorden. De snelheid hangt wel af van de drukte op onze supportdesk.